Koszty mogą rozliczać jedynie firmy, rozliczające podatek na zasadach ogólnych lub liniowo. Jeśli wybraliśmy którąś z tych form opodatkowania, podatek dochodowy jest procentem od podstawy opodatkowania. Stanowią ją przychody pomniejszone o koszty ich uzyskania.
Tym samym, im wyższe kwoty, tym niższy jest podatek dochodowy do zapłaty. Dlatego firmom zależy na tym, by generowane koszty były jak najwyższe. Oczywiście wrzucając w koszty, trzeba zachować ostrożność i zdrowy rozsądek.
Czym jest koszt?
Koszt to wydatek, który służy osiągnięciu przychodu lub zachowaniu jego źródła. Możemy jednak nie mieć pewności, czy wydatek spełniający to kryterium, jest w praktyce kosztem.
Koszty firmowe możemy rozliczać w bardzo prosty sposób. Na przykład w programie online do księgowości.
Który wydatek może być kosztem firmowym?
Wszystko, co wykorzystuje się w biurze może zostać ujęte w kosztach. Chodzi tutaj przede wszystkim o komputery, akcesoria, drukarka, skaner, a nawet meble biurowe.
Taka sama sytuacja występuje w przypadku telefonów komórkowych. Każdy ma przecież prawo dzwonić do klienta. W kosztach zapisujemy zatem kupno komórki, akcesoriów, a nawet abonament.
Możemy też rozliczać koszty na reklamę. Na przykład możemy wliczyć w koszty stronę www.
Kosztem firmowym może być również transport. Możemy wliczyć również koszt zakupu samochodu osobowego lub ciężarowego, skutera, a nawet roweru.
Co nie jest kosztem firmowym?
Kosztami nie mogą być wydatki osobiste. Są to takie wydatki, które służą samemu przedsiębiorcy, a nie jego firmie. Przykładem może być kurs języka francuskiego, jeśli nie współpracujemy z żadnym klientem czy dostawcą z Francji. Nie możemy też wliczyć okularów korekcyjnych dla przedsiębiorcy. Buty i ubrania, które nie zawierają znaków firmowych, również nie mogą być wliczone.
Do grupy wydatków osobistych możemy też na pewno zaliczyć jedzenie i picie (dla samego przedsiębiorcy) i turystyka. Kosztem nie może być też tzw. reprezentacja, czyli drogie wydatki o ekskluzywnym charakterze i wydatki na alkohol i żywność. Chociaż te ostatnie są czasami akceptowane przez fiskusa.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości w zakresie optymalizacji podatkowej zawsze warto zapytać specjalistę z biura rachunkowego Tax-Bonus, które świadczy również usługi doradcze i które może podpowiedzieć optymalne rozwiązania, które będą satysfakcjonujące dla przedsiębiorcy, przy zachowaniu zgodności z obowiązującymi przepisami podatkowymi.
Co należy sprawdzić, zanim rozliczymy jakikolwiek koszt?
Każdy wydatek należy uważnie rozpatrywać, biorąc jego powiązanie z firmą. Po pierwsze musimy się zastanowić, czy powiązanie z naszą działalnością jest oczywiste i zgodne ze zdrowym rozsądkiem.
Czy rzeczywiście służy celom firmowym, a może jednak przeważają cele osobiste?
Zorientujmy się, czy wydatek nie podlega pod koszty odgórnie wykluczone przez ustawę.
Jeżeli na te pytania odpowiemy twierdząco, śmiało możemy rozliczyć ten wydatek w koszt firmy. Ponadto warto sprawdzać na bieżąco w mediach interpretacje. Często zmieniają praktykę rozliczania kosztów.
W razie jakichkolwiek wątpliwości można wnioskować o interpretację samemu lub zapytać księgowego. Interpretacja kosztuje niewiele – 40 zł i daje wnioskującemu zabezpieczenie.
Jeśli mamy konto firmowe, koszty związane z jego prowadzeniem, również możemy zaliczyć do kosztów firmowych.
Przeczytaj inne artykuły:
2 thoughts on “Koszty w działalności gospodarczej”
Comments are closed.
Teraz modne jest robienie kosztów na leasingu choć pewnie od nowego roku nie będzie to już takie proste 😉
Bo Państwo Polskie co raz bardziej robi pod górkę przedsiębiorcom! Nie zmieniająca się kwota wolna od podatku, co raz większe ZUSy i co raz mnie rzeczy do odliczenia od podatku.